Svar: Hvor vigtigt er mælk efter måltidet?

31. juli 2008

Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Christina

Det lyder umiddelbart som om at din dreng er glad for skemad og spiser fint af dette. Det lyder også som om at han er glad for flasken og let spiser op til 200ml vælling, selvom han har spist en stor portion grøntsagsmos inden ... jeg synes derfor det lyder som en god idé, at du forsøger med en flaske i løbet af dagen og trapper amningen yderligere ned.

For det første tænker jeg at der er en naturlig sammenhæng mellem hans manglende indtag af mælk i dagtimerne og hans behov for mælk om natten. Derudover tænker jeg at en flaske inden middagslur måske vil kunne gøre at han der sover et lidt længere stræk. Derved vil han kunne springe powernappen om eftermiddagen over og vil begynde at kunne komme tidligere i seng og nå at blive ammet inden I selv går i seng for at sove. På den måde vil I også kunne få en mere sammenhængende nattesøvn.

Med hensyn til amning om formiddagen så må du gerne fjerne den, men amningen sen aften og tidlig morgen er godt fortsat at bibeholde. Amningen om eftermiddagen må afhænge af hvorvidt han tager imod en flaske inden middagslur, vil han heller ikke have flaske der, så er det en god idé at bibeholde amning i stedet for grød om eftermiddagen. Modsat spiser han både mos og mælk af flaske, så behøver du ikke længere at amme ham om eftermiddagen.

Mit forslag til en dagsplan ser således ud:

Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre hos jer

Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9.30: Frugtmos, frisk frugt i hånden, brødskorper at gnaske lidt i, vand af kop.

Puttes til formiddagslur uden amning.

Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, agurkestænger, ristede rugbrødsbjælker eller lignende i hånden, vand af kop. Kan også få lidt rester fra aftensmaden, det kan være små stykker af indmaden af en frikadelle, lidt ris med lidt sovs eller lignende.

Puttes til middagslur kl. 13.30-14 med en flaske mme

Eftermiddag 16: En lille ...

Annonce

... portion flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden - det kan være f.eks. appelsinbåde, blomme, fersken eller lignende blød frugt. Vand af kop.

Hvis han ikke har drukket mælk inden middagslur kan du amme om eftermiddagen, men har han taget sin flaske, er det fint at springe amning eftermiddag over og i stedet give grød som beskrevet.
Powernappen skulle gerne springes over nu, hvis vi går ud fra at han spiser og drikker mælk som ovenfor beskrevet og bliver puttet lidt senere end du plejer :o)

Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og mere og mere udgangspunkt i den mad I andre spiser. Tilbydes kogte blomkål og broccolihoveder, kartoffelbåde og lignende i hånden, ris med sovs, kartofler moset med sovs osv. Små stykker farsbrød eller indmad af frikadelle (kød eller fiskedelle) så han stille og roligt kommer igang med at tygge lidt mere. Vand af kop.

Bades og puttes til natten med en flaske ca 19.30

Sen aften 22: Ammes inden I selv går i seng

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Nat 22.30-05: Forsøge at undvære amning i dette tidsrum

Jeg håber at mit forslag til dagsplan vil hjælpe jer lidt videre og give lidt idé om hvordan I kan ændre lidt på rytme til alles fordel:o)

Mælk efter maden, inden middagslur er især vigtigt de første måneder, hvor man begynder med skemad, men i takt med at barnet bliver ældre og indtager mere og mere mad, så vil barnet naturligt sætte sit mælkebehov efterfølgende ned. Det er dog vigtigt at man ikke øger mængden af skemad så meget at barnet skal indtage sit mælkebehov om natten, fordi der ikke er plads til mælk i maven om dagen ...

Det du fortæller lyder dog rigtig fint og jeg tænker at det er helt okay at fjerne et par af dagsamningerne og erstatte med en flaske inden middagslur i stedet, simpelthen fordi din dreng tilsyneladende gerne vil tage flaske og så fordi du jo skal begynde at arbejde, så flasken er en naturlig overgang:o)

Fortsat held og lykke og rigtig god sommer:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Uld til børn

En gammel tommelfingerregel lyder, at alle de måneder, som ender på "r", kan uld være en fordel - det vil sige september, oktober, november, december, januar og februar.

Uld har mange fordele:

- Det har blandt andet en rigtig god isoleringsevne, så det hjælper dit barn med at holde sig varm. Uld består af ca. 20 procent fibre og 80 procent luft, og det gør, at ulden isolerer rigtig godt.

- Det kan absorbere 30-40 procent af sin egen vægt i væske. Det...

Læs mere i Babylex

Bøvse

Når babyer spiser, sluger de ofte en masse luft. Derfor har mange brug for at bøvse efter et måltid.

Den nemmeste måde at dit barn kan komme af med luften på er hvis du lægger barnet op mod skulderen og klapper eller stryger forsigtigt på ryggen. Hold barnet så højt, at barnets arme bliver løftet, så har luften lettere ved at komme ud.

Du kan også sidde med barnet foran dig på dit skød eller lægge barnet på din underarm og gå lidt rundt.

Spædbørn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Ja, så er det mig igen…..Tusind tak for dit svar og mange brugbare råd til min søns dagsrytme og nattesøvn. Vi vil straks gå i gang!

Kari, mor til dreng på 6 måneder